Bezpłatne i odpłatne zajęcia w duchu Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju w Ogrodzie Botanicznym w Marszewie - jak skorzystać?

Opublikowano środa, 7 sierpnia 2019, ostatnia aktualizacja środa, 7 sierpnia 2019 11:26:16

Leśny Ogród Botaniczny “Marszewo” prowadzi bezpłatne i odpłatne zajęcia w duchu Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju (EZR), wypełniające wymogi podstawy programowej. Więcej o tym czym jest EZR można przeczytać m.in. na stronie Ministerstwa Środowiska.

Jak skorzystać z naszej zajęć edukacyjnych?

Zbierz grupę minimum dwunastu osób, wybierz poniżej scenariusz który Cię interesuje i zarezerwuj dogodny termin. Może Ci pomóc kalendarz który znajdziesz na dole stony (działa z kilkugodzinnym opóźnieniem!).

  • Pogoda. Bądź przygotowany na każdą pogodę. Ale w przypadku naprawdę trudnych warunków możemy zmienić zajęcia tak, by odbywały się pod dachem, w naszych ogrzewanych salach.
  • Większa grupa. Jeśli masz grupę większą niż 25 osób - zarezerwuj zajęcia dla dwóch osobnych grup (jesteśmy nieco elastyczni, ale bez przesady. Większa grupa to realnie gorsze zajęcia. 
  • Przedszkolaki. Jeśli twoja grupa to dzieci poniżej 7 lat - optymalna grupa to maksymalnie 16 osób. Jeśli chcesz przyjechać z większą grupą - zarezerwuj stosowna ilość zajęć, lub licz się, z tym, że podzielimy Twoją grupę na np. dwie mniejsze i przeprowadzimy zajęcia z każdą z nich po kolei. 
  • Ognisko. Dostępne dla grup które wzięły tego dnia udział w zajęciach. Rezerwowane osobno. Udostępniamy wyłącznie patyki do kiełbasek.
  • Spacer Szlakiem Alicji i Korzeni - we własnym zakresie. Polecamy dedykowane scenariusze zajęć!
  • Niejasności, pytania. Preferujemy  kontakt mailowy/

Rozpoznajemy wybrane gatunki ssaków i ptaków oraz ich głosy. Prezentacja multimedialna: Gawęda ilustrowana rysunkami i krótkimi fragmentami filmów o wybranych gatunkach zwierząt. Zajęcia zakończone prostym testem sprawdzającym umiejętność rozpoznawania głosów, w którym biorą udział wszyscy uczestnicy zajęć. (scenariusz rekomendujemy w trakcie wyjątkowo niekorzystnych warunków atmosferycznych).

Rysujemy, malujemy, drzewa poznajemy. Nauka rozpoznawania drzew poprzez rysowanie ich liści, ze szczególnym uwzględnieniem cech je różnicujących. Z własnoręcznie wykonanymi "atlasami" liści uczestnicy ruszają w teren.  Autorska metoda Grażyny Głuch z Instytutu Badawczego Leśnictwa. Nauczyciel prowadzący może otrzymać bezpłatnie zeszyt z opracowanym sposobem rysowania kilkunastu gatunków rodzimych drzew.

W przypadku grup z osobami powyżej 9 lat, rekomendujemy dodatkowo rezerwację zajęć "Spacer z mapą" które polegają na samodzielnym (w parach) wykonywaniu zadań w terenie (ogrodzonym) w oparciu o mapę i busolę. Prowadzący zajęcia przeprowadza dokładny instruktaż posługiwania się mapą. Online: Krótki kurs orientowania mapy w terenie

Drewno: dla lasu dla ludzi, spacer po lesie: Zajęcia dotyczące roli drewna w życiu człowieka oraz lasu, połączone z leśnym spacerem, zabawami ruchowymi po lesie i przypomnieniem rozpoznawania 3-4 gatunków drzew. Zajęcia dedykowane przede wszystkim dla dzieci w wieku ok. 7-12 lat.

Zrównoważony rozwój, z czym się to je: Zajęcia oparte o scenariusze zajęć wypracowane w wyniku współpracy z norweskimi edukatorami leśnymi. Dotyczą m.in. problematyki odnawialności zasobów, racjonalnych wyborów konsumenckich. Zajęcia dedykowane dla dzieci starszych niż ok. 9 lat, młodzieży i osób dorosłych. 

Tematyka ujęta w aktualnej podstawie programowej szkoły ponadpodstawowej geografii, zakres podstawowy: Uczeń: (..)

5) analizuje wpływ dynamicznego rozwoju turystyki na środowisko geograficzne oraz podaje możliwości stosowania w turystyce zasad zrównoważonego rozwoju;

8) identyfikuje konflikty interesów w relacjach człowiek – środowisko i rozumie potrzebę ich rozwiązywania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz podaje własne propozycje sposobów rozwiązania takich konfliktów;

10) przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.)

Dotknij lasu: Spacer po kolekcjach botanicznych, lub wybranych fragmentach lasu. Dzieci skupiają się na dotykaniu drzew iglastych (igły kłujące, delikatne w dotyku, pachnące itp.). W przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych, możliwy pokaz fragmentu prezentacji, skupiającej się na głosach ssaków i ptaków, swobodna zabawa drewnianymi klockami, lub inne zajęcia plastyczne. Zajęcia dedykowane dla młodszych dzieci.

Zajęcia snycerskie "Drewniane poniedziałki": Uczestnicy pod kierunkiem edukatora - leśnika rzeźbią proste wzory w deseczkach lipowych. Minimalny wiek uczestników: 10 lat. Dla niepełnoletnich uczestników zajęć wymagana zgoda rodziców / opiekunów prawnych. Maksymalna liczba uczestników: 8 osób. W przypadku udziału grupy o większej liczebności: podział na dwie grupy, jedna uczestniczy w zajęciach snycerskich, druga zwiedza ogród. Obie grupy pod opieką własnego opiekuna. Uwaga: powstałe prace są własnością uczestników zajęć! Regulamin zajęć, podpisywany przez przez prowadzącego zajęcia i opiekuna grupy. 

Zajęcia, snycerskie mogą być uzupełniane zajęciami w oparciu o scenariusz "Supersurowiec" - gdzie uczestnicy, w oparciu o karty zadań i próbki różnych surowców, samodzielnie je oceniają.

Zarządzanie lasem: symulacja role-playing game (RPG). Uczestnicy wcielą się w role miejscowego leśnika, radnego, ekologa, czy profesora lokalnego uniwersytetu. Rzucą się w wir rozmów i negocjacji z zainteresowanymi stronami aby przekazać swoje racje. Zajęcia skierowane do młodzieży i dorosłych, wpisują się w problematykę zrównoważonego rozwoju, zawartą w podstawie programowej (j.w). 

Do dyspozycji uczestników zajęć (ew. zajęcia pod opieką nauczyciela, po zakończeniu zajęć z leśnikiem pozostaje:

Dziewięć kolekcji drzew, krzewów i roślin zielnych Leśnego Ogrodu Botanicznego, zawierających m.in. większość rodzimych gatunków drzew i krzewów, wybrane rośliny chronione. Wszystkie drzewa posiadają tabliczki z nazwami.

2,5 kilometrowy “Szlak Wiewiórki” biegnący malowniczą trasą z peryferii dzielnicy Gdynia Pustki Cisowskie do LOB Marszewo. Na szlaku znajdują się interaktywne tablice ułatwiające m.in. naukę rozpoznawania rodzimych gatunków drzew.

Szlaki: Alicji i Korzeni, początek i koniec na terenie ogrodu, czas przejścia odpowiednio ok. 30 i 45 min. Szlak Korzeni z pewną pomocą możliwy do pokonania dla osób na wózku. Liczne atrakcje.

Zestawy interaktywnych tablic (pod dachem) do nauki rozpoznawania drzew, ptaków i ssaków - praca w grupach.

Prezentacja multimedialna połączona z zadaniami sprawdzającymi - nauka rozpoznawania głosów ptaków (w tym objętych ochroną gatunkową), ssaków leśnych (i ich głosów) oraz wybranych gatunków drzew.

Drewniane klocki w znacznych ilościach (możliwa praca w małych grupach)

Klocki "Budowa cieni". Pomoc edukacyjna, która w 2004 r. zdobyła I miejsce w rankingu zabawek edukacyjnych na rynku Niemieckim, oprócz dobrej zabawy zestaw pozwala na przeprowadzenie atrakcyjnej lekcji matematyki (rzuty brył).

Puzzle, drewniane łamigłówki (praca w grupach).

Leśny Kalejdoskop. Uczestnicy otrzymują niewielkie drewniane ramki oraz klamerki do bielizny. Ich zadaniem jest stworzenie w ramkach kompozycji wykorzystującej rośliny zielne, fragmenty gałązek drzew, liści itp. Po wyznaczonym czasie uczestnicy stają w kręgu z gotowymi kompozycjami, odwróceni do siebie plecami. Ramki są przekazywane sąsiadowi po okręgu i oglądane na tle otaczającego krajobrazu. Jedna z ramek (np. osoby prowadzącej) może być pusta.

Realistyczne, trójwymiarowe modele roślin, następujących gatunków: Aconitum variegatum – Tojad dzióbaty, Actea spicata – Czerniec gronkowy, Ajuga pyramidalis – Dąbrówka piramidalna, Allium ursinum – Czosnek niedźwiedzi, Aquilegia vulgaris – Orlik pospolity, Asarum europaeum – Kopytnik pospolity, Convallaria majalis – Konwalia majowa, Dentaria bulbifera – Żywiec cebulkowy, Gagea spathacea – Złoć pochwolistna, Galanthus nivalis – Śnieżyczka przebiśnieg, Hedera helix – Bluszcz pospolity, Hepatica nobilis – Przylaszczka pospolita, Primula veris – Pierwiosnek lekarski, Ranunculus cassubicus – Jaskier kaszubski, Vinca minor – Barwinek pospolity, Lilium martagon – Lilia złotogłów, Polygonatum verticillatum – kokoryczka okółkowa, Digitalis purpurea – Naparstnica purpurowa, Galium odoratum – Przytulia wonna, Helichrysum arenarium – Kocanki piaskowe, Hypericum perforatum – Dziurawiec zwyczajny, Plantago major – Babka zwyczajna, Primula elatior – Pierwiosnek wyniosły, Primula veris – P. lekarski, Saponaria officinalis – Mydlnica lekarska, Symphytum officinale – Żywokost lekarski, Tussilago farfara – Podbiał pospolity

Binokulary (kilka szt., do wykorzystania w trakcie zajęć)

 
 

Komentarze

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany.

Zaloguj się